Serendipiteit

Dagelijks schieten er woorden en begrippen voorbij waarvan ik denk "klinkt goed maar wat zou het betekenen?". Voorbeelden die ik tegenwoordig regelmatig hoor zijn volatiel en agile (gerelateerd aan agility). Aan de begrippen is natuurlijk niks nieuws alleen worden ze ogenschijnlijk zo maar in eens door iedereen gebruikt. Met name de laatste vind ik zelf wel leuk om te gebruiken. Ik vraag me bij alles af of het wel voldoende agile is. Vaak wordt er dan instemmend geknikt dat dit natuurlijk wel erg belangrijk is nu alles zo volatiel is.

Deze week hoorde ik het woord "Serendipiteit". Ik dacht dat klinkt goed, wil ik wel gaan gebruiken maar moet dan wel weten wat het betekent. Ik weet dat nu en ik vind het van een geheel andere orde dan eerder genoemde begrippen. Ten eerste omdat het vooralsnog geen modewoord is maar vooral omdat de betekenis mij bijzonder aan spreekt. Maar eerst "wat is het?"

De Wiki zegt er het volgende over:
Serendipiteit verwijst naar het vermogen van een alerte geest om uit toevalligheden conclusies te trekken. Anders gezegd: slimme, voorbereide mensen zijn beter in staat om daadwerkelijk ontdekkingen te doen aan de hand van het toeval. http://nl.wikipedia.org/wiki/Serendipiteit

Pek van Andel (onderzoeker) vertaalt dit als "zoeken naar een speld in een hooiberg, en eruit rollen met een boerenmeid". Hierop doorassocierend vind ik deze andersom in dit verband ook kunnen "met een boerenmeid in het hooi rollen en je prikken aan de spelt die je nog wel graag wilde hebben maar waar je allang niet meer naar zocht.

Het begrip serendipiteit vind ik interessant omdat het, zoals ik het zie, het midden houdt tussen 2 manieren van succesvol zijn in het leven. Het bewust plannen van je leven om je doelen te bereiken (Steven Covey-achtig > 7 habits) versus volstrekt spontaan leven en de goede dingen bij toeval op je af laten komen. Bij de ene bestaat in extreme zin de kans dat je je leven vooral als een geslaagde of niet geslaagde planning gaat zien en dat je geluk altijd pas daar is als je de volgende mijlpaal bereikt hebt. Daartegenover zou je bij hardcore "carpe diem" er achter kunnen komen dat je leven voorbij is terwijl je nog heel veel had gewild en had gekund.

Ik geloof in mix van beide benaderingen. Daar waar het uitleggen van deze mix normaal een arsenaal aan verbaal vraagt noem ik deze vanaf heden "serendipiteit".

Reacties

Populaire posts