Droge worst in holistisch perspectief


Er zijn momenteel grotere vraagstukken die de mensheid bezighouden maar ik wil het toch graag even hebben over de droge worst. Gezien het slagen voor mijn studie kocht mijn omke Bauke een droge worst voor mij bij slagerij Blom te Workum. Een goed slagertje of een goed adresje zeg je tegenwoordig. Dag slagertje, dag klantje,wat een fijn dagje. Zeker ik ben op mijn fietsje. De worst is zeer bovengemiddeld geweldig. Ik beveel deze aan. Omke had het goed geschoten. Ben notabene een slagerszoon.

Het was een zogenaamde ‘halve meter’ droge worst. Dat klinkt dan meteen heel veel maar een gemiddelde droge worst is toch altijd al een centimeter of 15 schat ik zo. Na het ceremonieel in Amsterdam trof het gezelschap bij Nooitgedacht in Harlingen.

Het was net of het allemaal voorgesproken was, ik kreeg de bewuste droge worst, wijn, boekenbonnen, bloemen en een ansicht kaart met een bijzondere betekenis door gebeurtenissen in de weken ervoor. Mijn collega’s voegden er op een later tijdstip nog bubbels aan toe en eindelijk een keer een boek waar ik niet perse vakmatig wijzer van wordt. Ik kreeg een boek voor de ontspanning. Het blijkt een page turner.

Dus ik dol enthousiast, zeker en natuurlijk ook over de droge worst. Mijn echte genootje moest er gezien mijn Bourgondische levensstijl waar ik zo nu dan ook weer afstand van wil doen, zo een beetje tja tja om lachen. Goed voor je zo’n droge worst. Ja, ja, ik weet wat je bedoelt hoor. Mijn dochter die een paar jaar geleden nog vlees, gehakt en droge worst zei als je haar vroeg naar het lievelingseten gaf geen rugdekking. Eerder stonden we op dit gebied nog zij aan zij. Mijn zoon moest er al nooit iets van hebben. De slager roots worden zo een beetje verloochend. Ik stond er alleen voor.

Ik zei nog dat er op de verpakking stond dat er sprake was van niet minder dan een gezond tussendoortje, een oppepper voor de flauwe momenten in een mensenleven. Een slager zet dat er niet zomaar op. Er moet sprake zijn van enige waarheid in dergelijke beweringen. Zo stond er ook op dat je indien gewenst de andere halve meter ook kon kopen. Daar is ook geen speld tussen te krijgen. Dat is een onomstotelijk feit. Dit soort feiten kan je extrapoleren.

Ik zag in dat mijn betoog mij niet verder bracht. Het kwam nu volledig aan op het betere denkwerk. Ik schatte de nabije toekomst in en kwam tot de conclusie dat wij de komende twee weken geen visite in de planning hadden. Wij gaan zelf wel op visite maar daar kom je niet aan met een droge worst die je zelf gekregen heb. Daar trek ik een grens, dat ik doe niet.

Het waren de droge worst en ik, min of meer tegen de rest van de wereld. Uiteindelijk wist ik natuurlijk dat onze vriendschap ten koste van een van ons beiden zou gaan. Ik besloot dat ik niet aan het kortste eind ging trekken. Noem het koel maar ik wist dat de droge worst ergens tussen nu meteen en binnen twee weken het strijdtoneel zou verlaten om te voorkomen dat deze al te lang tussen mij en rest van de wereld in zou blijven staan. Nu meteen was geen optie daar was het allemaal te bijzonder voor, het doet geen recht aan het vakmanschap en het zou de indruk wekken van een beperkte mate van zelfbeheersing. Twee weken ging het ook niet zijn. Het zou teveel de agenda bepalen. Een halve meter droge worst in de kast is niet bepaald te negeren. Voor niemand niet, niet alleen voor mij niet. 

Om een lang verhaal kort te maken. Ik wilde de dag 'na' en 'voor' Nooitgedacht overdenken. Wie waren er, wat werd er gezegd? Ik kon daarbij geen flauwte gebruiken. Het medicijn kwam van pas. De volgende dag heb ik de kuur afgemaakt.

Reacties

Anoniem zei…
Leuk!
Koos

Populaire posts