Over ik wil is ik kan

We leven in de tijd waar willen gelijk is aan kunnen. Wat jij wil dat kan! De stelling houd mij mateloos bezig. Ik geloof er in en ben tegelijk op zoek naar de grens ervan cq het punt waarop ik het niet meer geloof. Ik zie het zo: ik denk dat 'ik wil' heel veel meer gelijk is aan 'ik kan' dan veel mensen aannemen. Te vaak hoor ik nog: het is nu eenmaal zo en als dat maar anders was dan zou ik...

Aan de andere kant zie ook weleens mensen lopen waarvan ik me dan afvraag of willen en kunnen bij hen net zo gelijk is. Of heeft de ene meer aangeboren of door toevallige omstandigheden aangeleerde wat je wil is wat je kan kwaliteiten?

Het gaat er over of je zelf in regie bent (hebben we keuze) of dat je min of meer overgeleverd bent aan de omstandigheden van het leven.

Hoe dan ook moet duidelijk zijn wat de reikwijdte van willen en kunnen is. Ik kan wel willen dat de aarde vanaf morgen de andere kant opdraait maar dat gaat niet gebeuren, kan niet. Daartegenover wil ik het ook niet echt (wat zou ik er aan hebben) dus klopt de formule wiskundig nog steeds. Ik denk dat niet kunnen vaak bestaat omdat daartegenover net zo vaak niet echt willen bestaat.

De vraag is dan ook wat je zodanig echt wil dat je dat gaat doen wat daar voor nodig is. Wil je met elke vezel van je lijf een gezond en gelukkig leven of ben je hier gemiddeld genomen helemaal niet zo bewust mee bezig? Kan je wil zodanig sterk zijn dat je volstrekt bepaald wat er op je pad komt? Ik ben ervan overtuigd dat dit ook heel veel meer het geval is dan gemiddeld wordt aangenomen. Daartegen denk ik dat je dit niet in absolute zin moet zien. Er kunnen dingen op je pad komen waar je niet om gevraagd hebt en die je ook zeker niet wil, hier ligt m.i. de grens. En toch heb je hier ook keuze maar dan op een ander niveau. Je bepaalt niet altijd wat erop je pad komt maar de mentale impact die het op je heeft bepaal je grotendeels toch zelf.

Reacties

Populaire posts