Teach what you have to learn

Onlangs kwamen er een aantal dingen bij elkaar. Ik ben bijzonder geinteresseerd in filosofie, psychologie en in persoonlijke ontwikkeling in het algemeen. Over de onderwerpen heb ik een redelijke stapel boeken gelezen totdat ik, zonder het al te heftig plat te willen slaan, een soort rode draad ontdekte in de meeste boeken, accenten verschillen maar de onderliggende principes meestal niet. Sindsdien heb ik op dit gebied wel een beetje een readersblock. Het gaat nu vooral om practice what you preach en teach what you have to learn.

Ik werk in een wereld waarin persoonlijke ontwikkeling centraal staat. De toegevoegde waarde van een adviseur is naast zijn vakkennis vooral zijn persoonlijkheid. Inzichten over persoonlijke ontwikkeling zijn door de dagelijkse praktijk, trainingen en gevraagde en onvraagde feedback overvloedig beschikbaar. Dit is nuttig, essentieel, plezierig, soms lastig en  zeker niet vanzelfsprekend.

Mateloos intrigerend vind ik het ongekende potentieel van mensen en tegelijk het onwaarschijnlijke talent van de mens om zichzelf ongelofelijk te beperken en met zichzelf te worstelen. Ik denk dat we in een tijd leven waarin de mens in de relatieve post-materialistische wereld weer op zoek gaat naar zichzelf.  De mens zoekt balans in zichzelf, ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de wereld. Er moeten een paar dingen echt anders om het hier gezellig te houden.

De mens is hier om het verschil te maken. De mens die niet kijkt naar de ander om zichzelf, de medemens en de wereld te verbeteren maar zichzelf als pro-actor ziet. Het "if it is to be, it is up to me-type". Het gaat om je persoonlijke visie op zaken en je commitment om hiernaar te acteren.

Mijn persoonlijke visie is dat mensen veranderen als gedachten veranderen. Als gedachten veranderen verandert het gedrag, als het gedrag verandert dan verandert de collectieve en individuele interactie. Mijn commitment is om mensen positief te beinvloeden met prikkelende gedachten.

Om hier woord bij daad te voegen heb ik de inzichten die mijn gedachten veranderd hebben, mij erg aanspreken en van dienst zijn in mijn eigen persoonlijke ontwikkeling gevat in een interactieve sessie. Deze sessies geef ik "om niet" op inspirerende plaatsen aan mensen die er belangstelling voor hebben en er wellicht normaal gesproken niet gemakkelijk mee in aanraking komen.

Reacties

Populaire posts